Wierze, ze sztuka jest conditio
sine qua non człowieczeństwa
nie jest ona laska
w ręku kulejącego,
nie jest żerdzią
w dłoniach linoskoczka,
nie jest mieczem ani rana
ani łukiem ani cięciwa ani
strzała ani celem
ani torem lotu
ani szumem piór
ani fotelem
ani chorągwią
nie jest
nie jest tez biblia pauperum
jest chlebem i winem.
– Zbigniew Makowski
Obraz powstał w ważnym dla artysty momencie, kiedy to miał możliwość
przeniesienia pracowni do większego lokalu. To, z pozoru
prozaiczne wydarzenie, dało możliwość twórcy malowania monumentalnych
kompozycji. W archiwum spadkobierców Zbigniewa
Makowskiego zachowały się dwa zdjęcia, gdzie widoczne jest prezentowane
dzieło. Pierwsza fotografia przedstawia Zbigniewa Makowskiego
podczas pracy nad tryptykiem, druga prof. Mieczysława
Wallisa na tle tejże kompozycji w trakcie jej prezentacji w galerii Zapiecek
w Warszawie.
Starotestamentowy cytat, stanowiący równocześnie tytuł dzieła
pochodzi z Księgi Rodzaju (rozdział XXXII, wersety 22-24) w tłumaczeniu
jezuity Jakuba Wujka, które po raz pierwszy została wydana
w 1599 roku.
Tryptyk „Et transivit vadum Iaboc tradvctisque omnibus quae ad se
pertinebant mansit solus” (I przeprawił się przez bród Jabok i przeprowadziwszy
wszystko, co do niego należało, został sam), pochodzący
z 1974 roku, wydaje się obrazem powstałym w szczycie kariery
artystycznej Zbigniewa Makowskiego, posiadającym tak charakterystyczne
dla jego malarstwa cechy, na które składa się: liryzm i poetyka
kompozycji. Kompozycji skonstruowanej w oparciu o literaturę
i muzykę tak bliską malarzowi – erudycie, o polifonii myśli i znaków,
symboli zgromadzonych na płótnach, do której odbiorca dostaje
jedynie niewielki klucz w postaci biblijnych wierszy. Ten fragment
tekstu, naniesiony na płótno, podkreśla również inną interesującą
dla artysty część jego pracy, jaką był rysunek, prace na papierze
– szczególnie własnoręcznie wykonywane księgi.