olej, płótno; 73 x 100 cm;
sygn. i dat. l. d.: Jan Tarasin 64
WYSTAWIANY: • „Wystawa malarstwa Mikołaja Kochanowskiego i Jana Tarasina”, ZPAP, Tarnów, 1964, poz. kat. 4
• VIII Biennale w Săo Paulo, 1965
PROWENIENCJA: James Lisboa Escritório de Arte, São Paulo (aukcja 23.02.2022, poz. kat. 281)
Czy nasza zdolność percepcji
jest wyłącznie uwarunkowana
naszymi możliwościami
fizycznymi? Czy nie
w znacznie większym stopniu
jest ona ograniczona naszymi
przyzwyczajeniami, nabytą
wiedzą, sugestią, niechęcią
do zmiany stanowiska
czy punktu widzenia?
Wreszcie wygoda, inercja
czy zapotrzebowaniem
utylitarnym? Przecież „wymiar
ludzki” zawierał zawsze,
również potrzebę przestrzeni
dynamicznej, strefy otwartej
na wszystko to, co wymyka się
naszej potocznej percepcji.
– Jan Tarasin
W kolekcji licznie reprezentowana jest również twórczość Jana Tarasina, a to od wczesnych obrazów z lat sześćdziesiątych, jeszcze o charakterze pejzażowym i w duchu rozpowszechnionego w owym czasie malarstwa materii. Jest też obraz z 1978 roku, gdzie obszar płótna już porządkował się charakterystycznymi, poziomymi frazami, układanych jak na półkach, nieczytelnych przedmiotów. Kolejne prace z późniejszych już lat dziewięćdziesiątych (m.in. gwasze, akwarele) stanowią kontynuację stworzonego przez artystę, własnego, oryginalnego i bezbłędnie rozpoznawalnego stylu, polegającego m.in. na wymyślonej przez niego metodzie budowy kompozycji stojącej na pograniczu geometrycznej abstrakcji i pozornej przedmiotowości.
(Bożena Kowalska, fragment)