akryl, ołówek, płyta, drewno;
100 x 100 x 10 cm
na odwrocie na ramie napis: WINIARSKI 1971 AREA 27 Acryl, wood 100 x 100 cm.
na odwrocie na płycie papierowa nalepka: RYSZARD WINIARSKI / Penetracja przestrzeni realnej o dwóch losowo wylosowanych strefach / koloru czarnego oraz elementów 4x4, Zmienna losowa - tablica liczb / przypadkowych, regularnie zestawionych haseł krzyżówki i kostka do gry / Akryl, drewno, 100 x 100 cm, 1971

Notowanie statystyczne
zjawisk, kodowanie wizualne
i analiza statystyczna tworzy
świat, w którym spotykają się
ze sobą technika i twórczość.
– Ryszard Winiarski
Wgląd w twórczość Ryszarda Winiarskiego umożliwia bogaty zbiór jego prac. Są wśród nich stosunkowo proste, które zaprogramowane były w zakresie alternatywnych wielkością kwadratów, na jakie podzielona ma zostać płaszczyzna operacji i wyboru narożnika obrazu, od którego ma się rozpocząć wypełnianie pól czernią lub bielą. Resztą rządził przypadek, wyzwolony przez źródło zmiennej losowej: rzut monetą lub kostką do gry. Artysta, po studiach politechnicznych, którego pierwszym zainteresowaniem była matematyka, oparł swoja koncepcję twórczości na rachunku prawdopodobieństwa. Sam proces rozważań o sztuce i wykonywania obiektów, które tworzył był dla niego istotniejszy od nich samych. Toteż rezultaty swojej pracy nazywał nie obrazami ale „Próbami wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych”. Prócz tych wczesnych prac Ryszarda Winiarskiego kolekcja obejmuje także późniejsze, które uległy znacznemu skomplikowaniu. Na podstawie opracowywanych przez artystę zawiłych programów, rozwijał on układy kreujące przestrzeń iluzoryczną i trójwymiarową w postaci reliefów i form przestrzennych.
(Bożena Kowalska, fragment)


