brąz, marmur; 18 x 11,5 x 11 cm
WYSTAWIANA: • Łódź, 1975, poz. 98
• Warszawa, 1975, poz. 82
• Gdańsk, 1976
• Poznań, 1976
REPRODUKOWANA: „Katalog rzeźb Aliny Szapocznikow”, oprac. Jola Gola, Kraków, 2001, s. 137
PROWENIENCJA: bezpośrednio od spadkobierców artystki
Wśród małych form rzeźbiarskich, wymienionych w katalogu raisonné
Aliny Szapocznikow, odszukać można tę kameralną formę
rzeźbiarską pomiędzy kilkunastoma innymi formami z lat 1965-1966.
Większość z nich posiada tytuły odnoszące się do fizyczności i biologii
człowieka. Znaleźć tam można rzeźby: „Noga”, „Głowa”, „Człowiek”,
ale też „Chora” czy „Klęcząca”. Pojawiają się również odniesienia
do sposobów zachowania lub stanów emocjonalnych jak na
przykład: „Komediantka”. Dlatego można przypuszczać, że rzeźba
„Mały Brąz” również pierwotnie mogła posiadać tytuł i odnosić się
do tematu cielesności, którym była zainteresowana artystka. Forma
ta, jest również wczesną pracą Aliny Szapocznikow, która powstała
krótko po jej osiedleniu się we Francji. Niewiele wcześniej, bo w latach
1958-1964, rzeźbiarka stworzyła cykl rzeźb „Małych” wykonanych
w ołowiu i gipsie, które to cechowała swobodna forma odnosząca
się do dzieł natury – jak na przykład skamielin, grud zbrylonej
ziemi, kamieni. Alina Szapocznikow, w tej serii prac, kontynuowała
tym samym rozważania nad formą rzeźbiarską czeskiego artysty Josefa
Wagnera (1901-1957).