akryl, płótno; 100 x 100 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: ANNA SZPRYNGER / 2013
WYSTAWIANY: • „Anna Szprynger. Geometria oddechu”, Galeria Polswiss Art, Warszawa, 2015
REPRODUKOWANY: „Anna Szprynger. Geometria oddechu” [katalog wystawy], Galeria Polswiss Art, Warszawa, 2015, s. nlb.
Anna Szprynger jako podstawowy znak wizualny wybrała linię, którą
buduje przestrzeń obrazu. Takie uproszczenie może wydawać
się zbyt oszczędne, ale jest w tym potrzeba znalezienia formy najbardziej
adekwatnej i wpisującej się w sposób postrzegania przez
artystkę świata. Oswaja ona rzeczywistość przez cierpliwe i metodyczne
pociągnięcia pędzlem zostawiając ślad w postaci cienkich
kresek, które powoli zanikają na czarnej powierzchni tła wraz z malejącą
ilością pigmentu.
Obok kompozycji uporządkowanych, gdzie długie linie wypełniają tło,
wraz ze skróceniem kreski, pojawiła się większa dynamika układów.
Nie są one już radykalnie dedykowane geometrii, i choć artystka
zmieniła sposób budowania materii malarskiej, to operuje tym samym
językiem wizualnym, który wybrała na początku drogi twórczej. Anna
Szprynger przesunęła środek ciężkości na inną linię, oś, horyzont całego
obrazu. Po latach poruszania się w czerni i bieli pojawił się kolor,
podkreślający organiczność i witalność jej najnowszych poszukiwań.